Stappenplan voor kopen in Zeeuws Vlaanderen
STAP 1: Oriënteren en informeren
Voordat u een daadwerkelijke koopbeslissing in Zeeuws-Vlaanderen kunt nemen, is het natuurlijk zinvol om eerst de nodige informatie te verzamelen en u te oriënteren op de Zeeuws-Vlaamse woningmarkt. Als grootste makelaar van Zeeuws-Vlaanderen, hebben wij de afgelopen jaren al veel Vlamingen begeleid bij het verhuizen naar NL.
Wij mogen ons best een specialist noemen op dit vlak. Wij zijn dus steeds beschikbaar voor informatie. Liever eerst zelf wat zaken opzoeken over bijvoorbeeld fiscaliteit, sociale zekerheid? Wij hebben een aantal websites voor u en indien gewenst brengen wij u in contact met de juiste specialisten in NL.
- Stichting Grensarbeid
- Bureau voor Belgische Zaken
- Uitvoeringinstituut werknemersverzekeringen
- Belastingsdienst
- Belgische Ambassade
STAP 2: Financiën en belastingen
Voordat u besluit om in NL een woning te kopen, moet u inzicht krijgen in uw woonlasten. Het fiscale voordeel, zoals aftrek van hypotheekrente, is een zeer belangrijk onderdeel. Laat daarom steeds eerst uw belastingen controleren en berekenen. Een financieel adviseur en/of fiscalist in NL is hierbij uw eerste aanspreekpunt. Wij brengen u graag in contact met één of meer specialisten op het gebied van wonen in NL en werken in België.
STAP 3: Op zoek naar een woning
Start de zoektocht naar een nieuwe woonst in Zeeuws-Vlaanderen. Hiervoor zij wij de aangewezen partij. Met een woningportefeuille van meer dan 300 woningen, zijn wij de grootste makelaar van Zeeuws-Vlaanderen. Van starterswoning tot villa; in iedere prijsklasse hebben wij een ruime keuze.
Klik hier voor ons woningaanbod.
Liever persoonlijke begeleiding bij het zoeken naar een woning? Maak een afspraak met één van onze makelaars.
STAP 4: De aankoop
Bij de aankoop van een woning geniet u steeds van volledige ondersteuning van ons professionele team. Wij zorgen voor een koopovereenkomst en leggen die woord voor woord duidelijk aan u uit, voordat u uw handtekening zet. In deze fase is de keuze van een Nederlandse notaris ook aan de orde. Zij gaan immers voor u de aankoop afwikkelen en zorgen dat u juridisch eigenaar wordt. Een notaris heeft u ook nodig bij advies over:
- huwelijkse voorwaarden of voorwaarden voor wettelijke samenwoning opmaken of veranderen
- een testament opmaken of veranderen
- de opmaak van een eventuele akte van hypotheek
STAP 5: Verhuizen
Het wordt eindelijk tijd om te verhuizen. Wat moet u allemaal regelen?
- verzekeringen voor uw woning, inboedel, auto,
- verhuisboedelvrijstelling regelen
- invoeren auto (RDW) of BPM-vrijstelling (bij verhuizing of als werknemer)
- aanmelden voor medische zorg (laat u informeren door uw verzekeringsadviseur)
- uitschrijven in uw huidige gemeente en inschrijven in de gemeente in NL
- aanvragen maandelijkse teruggave fiscaal voordeel aftrek hypotheekrente (in overleg met uw financieel adviseur of fiscalist!)
- eventueel contact opnemen met de Belgische ambassade i.v.m. kiesrecht en identiteitskaart